05 August 2009

Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman


Emmm... bila bebudak duk bercuti (cuti wabak) ni, SOT pon ader byk masa nak tulis entry yg setambun...

Kali ni, SOT nak kongsi ngan kwn2 sebuah buku yang baru saja SOT abis baca...
Xtually buku ni dh lama kuar, tapi baru skrg SOT berpeluang utk baca...

Travelog HAji: mengubah Sempadan Iman, ditulis oleh Prof Dr Hj Muhd KAmil b. Hj Ibrahim... Pengarah UiTM Cawangan Johor...

SOT berkehendakkan buku ni setelah mendengar ceramah prof yg bertajuk 'Kecil Tapi Signifikan'... ceramahnya sangat baik (xtually bukan ceramah but much on life experience) ... maka tercari2lah SOT akan buku yang satu ini.. susah jugak nak dapat almaklumlah buku ni "the National Bestseller"..terjual lebih 10000 naskah dalam 6 bulan...

Akhiryer dapat jugak hadiah dari Kak Arni, teman pejabat yg berpeluang ke pesta buku di KL....

Buku ni bukanlah menerangkan cara2 mengerjakan haji, but lebih kepada perjalanan penulis dalam mengerjakan haji... beliau menceritakan kisah hidup beliau yg tidak tahu mengaji Quran, tidak solat dan agak jahil pada usia 40 tahun sedangkan beliau seorang prof... buku ini menceritakan perjalanan dan pengalaman beliau dalam usaha menjadi tetamu Allah yang paling istimewa... malah ibadat haji tersebut telah mengubah kehidupannya yg jahil kepada alim...

Banyak yang kiter bleh belajar daripada kisah2 yg terjadi disepanjang ibadat haji yg beliau laksanakan... sungguh menyentuh perasaan dan memberi keinsafan...

Tetap bertemakan H1N1....huhuhuhu

Setelah membelek muka surat pertama buku ni, SOT tak dapat berhenti membacanyer... cara tulisan yg cukup ikhlas sampai ke hati dan sgt mudah difahami...

Sekarang SOT sedang membaca sebuah lagi buku garapan Prof Kamil iaitu "Travelog Dakwah"... kesinambungan dari buku "travelog Haji"...

So, kawan2, cubalah baca buku ni... gerenti uoll berpuashati, dan pasti sedikit sebanyak menyedarkan kiter siapa diri kiter di atas bumi ALLAH ini...

7 comments:

rizz said...

cian kt sot.hati2 ngn h1n1 tu bhya!

nurul aziyana said...

aku pun ader buku ni kakk angkat bagi tp xsempat bc lg..besh ek..erm berusaha nk kene baca la

zul said...

rizz.. uhuhuhu.. tulah, tadi dah beli sekotak mask...

mekna.. baca ah, best tau....

kcynodia said...

mari sama2 membaca...

dah abis baca nanti, pos kan ke aku..ok

aku tunggu....

zul said...

cess... beli ah sendiri...

ramai dah beratur nak baca buku tu...

Mar said...

wei...aku dah lama nak carik buku tu la wei....harus beli ni..kalo aku x dapat cari alangkah bahagianya kalo ko kasi pinjam kat aku...hahaha

zul said...

mar.. no hal nyer klu nak pinjam... tapi kena beratur dulu ramai yg nak baca...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...