05 February 2009

Yak Mok Te.....

Dalam duk membelek akhbar berita harian yg sarat dengan kisah "situasi politik perak", 2 pasang mata tertarik kepada akhbar sisipan, bahagian bahasa yg tertera loghat Pahang...

Dua mata milik gadis terengganu dan kelantan itu, terus menangkap sekujur tubuh montel milik SOT yg kebetulan melintasi mereka...

"Zul, ko bele motor kat ner?"...

Selaku anak Pahang jati, persoalan yg dilemparkan itu bukanlah satu soalan yg sukar sehingga perlu setengah jam masa berfikir...

" Bele kat Workshop ah" ringkas jawapan SOT buat mereka...

Jawapan itu disambut dengan hilai ketawa mereka berdua...

" ko mmg anak PAhang.."

Yelah, mmg SOT anak pahang, hati makin jengkel.. apa niat mereka berdua ni...

Rupa2nya, diorang dok membincangkan satu perkataan yg digunakan oleh orang pahang yg menjadi kekeliruan kepada masyarakat luar pahang...

Perkataannya BELE (sound just like BELA). Kalau bahasa melayu standard, bela bermaksud pelihara... namun di Pahang bele membawa maksud membaik pulih...

Sbb hati agak bengkak bile longhat sendiri ditertawakan... SOT melontarkan satu persoalan kepada gadis kelantan tersebut...

"di kelantan org selalu sebut Yak Mok Te, so apa maksud perkataan tu"...

Ha, tergelak besar gadis tu mendengarkan perkataan tu... So, pembaca sekalian, u all tau ke maksud Yak Mok Te...heheheheh

SOT: tak berniat memperkecilkan sesiapa...

14 comments:

myZone | When Anuar opens to public said...

haper maksudnya tuh?

zuhaimi zul said...

hahahahahha... kiter tunggu mana2 pembaca dari kelantan yg bleh terangkan...

nurulhuda abdul rahman said...

aku bukan gadis kelantan.. tapi merupakan gadis tulen terengganu... sepanjang hidup lebih kurang 25 tahun, tak pernah dengar perkataan tu..bile zul cakap pasal ni...baru la aku dengar pasal YAK MOK TE ....terpinga2 aku...walaupun aku gadis pantai timur... huhuhu....

xeea said...

aiyak, gemok buta

kot.

jawa aku reti la.

hahhahaha.

zuhaimi zul said...

hahahahah...

berteka tekuk pulak...

xtually, menurut seorang rakyat kelate... Yak Mok Te takde maksud...

ia hanyalah bahasa latah yg sering disebutkan...

mcm kiter selalu sebut apocot dan astaga... perkataan2 tu mana ader maksud tertentu... tapi sering disebut,...

begitu jugaklah alkisahnyer dengan Yak Mok Te...

Pembetulan: bukan Yak Mok Te.. tapi Yak BOk Te...

mana2 anak kelate yg lebih tau meh ah jelaskan..

Cik Oren said...

ye ke x der maksud..Tok Ayah sy slalu ckp.."g amik buoh Mok Te nuh kat kebun"..Bermaksud g la amik buah RAMBUTAN kat kebun.

itu loghat bg org Klantan..

mmg ade mcm2 loghat ni.kdg2 terasa jugak org perlekeh kan loghat kita.

mcm sy ni pure org TIMUR = PHg+TRG+KLANTAN la kan...x pnah sebut pun Cekodok..bg kami itu seme jemput2..cume kalo nk bezakan jemput2 tu..Maka sebut la:

Jemput Pisang
Jemput Bilis
Jemput Bawang
dan mcm2 lagi jemput...:D

salah ke kalo sy panggil jemput??haih

zuhaimi zul said...

mok te mmg bermaksud rambutan... tapi Yak Mok Te satu perkataan yg lain...

xtually tak perlu rasa terhina dgn loghat kiter... sepatutnyer kiter berbangga kerana kiter mempunyai pelbagai ragam bahasa yg dikuasai...

oooo... cik oren pon org pantai timur ek...

pasal jemput n cekodok... zul guna dua2... cekodok utk jemput pisang dan jemput2 utk jemput bilis....

Cik Oren...semua tu tak salah..yg salahnyer kalau tulis dalam karangan BM SPM guna bahasa loghat tanpa letak mende alah ni " ". ok

al-hussaini said...

Opppss..Yak Mok Te ko zul!!!!! hehe...

kitak blum tauk gik mun orang Sarawak melatah..nang kitak susah gik nak meneka...hehe...setahun kitak susah nak mikeynya..haha

♥miss zaza♥ said...

Yak Mok Te.....


sgt kelakar tajuknya.
tergelak.
hahaha
i noe the meaning, tp tatau nak explain cmne ;P

zuhaimi zul said...

husaini:
kitak kelaka serawak yek... meh ah kongsi2 ngan kitorang.. org serawak melatah camner plak...

azhan said...

Yup.. selaku anak kelahiran terengganu & dibesarkan di kelantan lebih 12tahun (sblm merantau ke pahang dua taun, johor lima taun & skg dh kat selangor 3taun), saya mengesahkan "yak bok te" (sebutan yg betul) mmg takde maksud yg jelas..

mcm zul ckp, ia lebih kepada ekspresi bile kite terkejut dgn perbuatan seseorg yg bagi kite tidak patut dilakukan la..

kalu nak ikutkan, perkataan "yak" tu lebih kpd istilah apabile kite terkejut, mcm cthnye tgh meniti atas sebatang kayu, tiba2 hampir terjatuh & cube imbangi diri..
so, kite or org yg tgk akan sebut "yak.. yak.."

perkataan "bok te" pulak bermaksud perbuatan atau sesuatu asbab yg menyebabkan sesuatu berlaku..

tapi bile gabungkan jadi "yak bok te",ia lebih kepada ekspresi latah sesorg..
saya tgh cari cth situasi, tp saya pun tak terpikir..
agaknye sbb saya dh banyak mix negeri, so, saya pun jarang pakai latah tu.. tp at least kalu org sebut saya faham la..

mcm kate zul, rambutan dipanggil "mok te", ataupun kalau org tua2 suka panggil "anok mok te" yg membawa maksud buah rambutan..

rambutan lak ade dua jenis, "mok te anok sekoloh" - rambutan yg bile kite makan, inti die melekat pada bijik.. biasanye pemakan just hisap sampai hilang rase manis & buang..

satu jenis agi, rambutan biasa la, yg kite makan dgn intinye dibuang dr bijik.. panggilan kt kelantan "mok te rakyat"..

hmm.. honestly, saya tak rase terhina dgn bahasa2 loghat ni..
malah, saya suka berkongsi ilmu tentang bahasa loghat kelantan & terengganu yg saya tahu, sebagaimana saya suka belajar bahasa loghat lain mcm loghat pahang.. saya suka duk pahang dlu, sbb setiap wilayah pahang ade loghat berlainan, hasil interaksi penduduk dgn setiap penjuru negeri yg berjiran dgnnye.. byk belajar perkataan & sebutan baru..
cth kuantan sendiri ade campuran loghat.. ade cam ala2 utara skit (cth lepas disebut lepaih), ade ala2 terengganu skit (cth lepar disebut lepor) dll..

sayangnye, johor & selangor takde bahasa loghat yg jelas kecuali bahsa jawa.. tu pun saya ade belajar gak skit2..

zuhaimi zul said...

to zaza:
hehehe...kelakar ke...

to azhan:
wah panjang lebar penerangan...
thank...
takde blog ke?

azhan said...

takde blog..
takde isu utk ditulis..

agaknye saya cam pengkritik realiti tv AF @ malaysia idol kot..
bile bab kritik @ ulas, panjang lebar.. mcm2 idea bernas kuar..

tapi nyanyi tak pandai pun..
hehehehe..

zuhaimi zul said...

azhan... amboi, pengkritik katanyer... apa2 pon selalu2lah kritik tulisan zul ni...heheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...