10 January 2012

Petua Tok Kadok: Menyembuh demam denggi...

Assalamualaikum.... apa habaq.???

 Tu dia aih... stress betuiii arini... hard disk tak leh detect.... rasa macam nak campak jek dari tingkat 18...

Ok bos, saya bukan tak mau siapkan FRP, hard disk saya rosak.... lalalalalalala....

Menghilangkan stress, jom pakat kongsi petua di petang hari... berkongsi petua boleh menghilangkan stress... rujukan: kepala otak aku yang dah separa biol....

Petua ni aku dapat dari Tok Guru ngaji aku... tok guru aku ni bukan saja boleh mengjar ngaji Quran, malah dier juga pandai mengubati pelbagai penyakit, dia juga adalah ketua kampung aku dan dier juga..... (terdiam sebentar)...emmmm, dan dia jugalah yang menjadi jurucakap bagi pihak aku masa proses aku meminang isteri tercinta, Puan Azita ku sayang.... suka dimaklumkan tok guru aku ni dah meninggal sekitar 2 tahun lepas... Al Fatihah....

Ok, apakah petua bagi menyembuhkan (lebih sesuai mengurangkan) demam denggi...??

Bahan-bahannya....

1. Air Kelapa

Air kelapa yer puan-puan, bukan kelapa dalam air.....

2. Gula Merah


Ader yang panggil gula melaka, entahlah sama ke idak... tetapi menurut kitab petua tuk kadok ni, gula merah yo... kalau ekau panggil gulo merah ni gulo melako ko, gulo negeri sembilan ko, ikut suka hati kau ah....

Cara-cara membuatnya....

Campurkan saja air kelapa dengan sedikit gula merah. Kemudian dibuat minum. Bukan diminum dek kengkawan yang datang melawat ekau demam denggi, tapi ekau yang domam tu ah yang keno minum...

Testimoni...

Makcik depan umah aku tu, anak dier pernah ah demam denggi. Masuk sepital KL barang 2 malam. Pastu makcik depan umah aku ni bagi ah minum air kelapa campur gula melaka seperti yang dipetuakan pada anaknyer... Alhamdulillah, berkat kekuasaan Allah yang Maha Esa, hari ketiga, anaknya dah sembuh...

Sama ada petua ni betul2 berkesan, atau sekadar kebetulan, Wallahualam... tapi ramai juga ah org kampung aku yang cuba, dan setakat ni hasilnya positif....

Bisik-bisik: Kalau korang tak demam pon, minum air kelapa campur gula merah, pastu letak ais 2 3 ketul, cair gak beb.....

Catatan SCHA: Macam mengidam jelly kelapa plak....

4 comments:

ilishaheera said...

Kebetulan ili pun dok sakit (dan dan) xD
Aiks! Tak! Serius sakit! Nak cubalah nanti!
Tapi... kenapa Kelapa? Kalau oren ka, betik, epal... sedap kot :b

zul said...

entah ah,.... (sambil garu2 dagu)

abis dah namanyer pon petua...

kalau kelapa, kelapa ah, ...mana leh guna durian belanda plak...

umiauni said...

owh kelapa jelly dari sabak ke kuantan namanya.. bila la nak menjadi nih..

zul said...

rasanya, caraginan dah beli, kerajinan jer yg belum timbul...hahahha....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...